Nog maar 16% van de Mobiele Machines geregistreerd

Friesland en Zuid-Holland lopen achter bij de registratie van (land)bouwvoertuigen, Gelderland en Limburg doen het juist goed. Dat blijkt uit de cijfers van het eerst half jaar van de RDW. Nog maar een op de drie (land)bouwvoertuigen is geregistreerd. Vooral de werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen blijven achter.

In Friesland en Zuid-Holland is resp. 17 en 21 procent van de (land)bouwvoertuigen geregistreerd, slechts de helft van Gelderland en Limburg (43 en 42 procent). Ook Noord-Brabant (37 procent) doet het relatief goed. De RDW weet niet precies wat de verklaring is voor het verschil. Opmerkelijk is wel dat er veel meer registraties gedaan worden als het slecht weer is dan bij goed weer.

Nog maar 3 van de 10 geregistreerd
Op 1 juli zijn 164.000 van de naar schatting 550.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd (30%). Dat zijn 100.000 trekkers, 43.000 aanhangwagens en getrokken machines en 21.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). Voor 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen. Dat kan via de website van de RDW voor 18 euro. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een veel duurdere keuring bij de RDW. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 niet meer de weg op.

Zorgen over motorrijtuigen met beperkte snelheid
De RDW maakt zich zorgen over de groep motorrijtuigen met beperkte snelheid. Dat zijn voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals hoogwerkers, graafmachines, wielladers en heftrucks, etc. Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn pas geregistreerd, ongeveer 16 procent. Het gaat om zo’n diverse groep eigenaren dat de RDW zich afvraagt of iedere eigenaar zich realiseert dat hij zijn voertuig moet laten registreren en zich goed moeten informeren.

Misverstanden
Uit contact met de Klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het  gemotoriseerde (land)bouwvoertuig op de openbare weg harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Met openbare weg wordt ook een landweg bedoeld, of een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein. Een kentekenplaat is na registratie alleen nodig voor gebruikte (land)bouwvoertuigen die 25 km/u of harder rijden op de openbare weg. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde (land)bouwvoertuigen een kentekenplaat voeren.

Tabel registraties (land)bouwvoertuigen tot 1 juli 2021 naar provincie