Binnenkort is het alweer januari. Tijd om te tellen wat er in het magazijn ligt. Niet de leukste klus maar wel een goed moment om uw magazijn verder te optimaliseren. Want door optimalisatie versoepelt u de processen in en om het magazijn. Dat werkt fijner, veiliger en efficiënter. En u bent beter voorbereid op de piekmomenten van het komend jaar.
Optimaliseer en werk efficiënter:
- Sneller inruimen
- Meer opslaan
- Effectiever picken en sneller verzenden
Hoe gaat u te werk?
- Start met een analyse van het afgelopen jaar. Doe dit samen met uw WMS.
- Leg de nadruk op het laatste kwartaal. Omdat dit de drukste periode is met de meeste bewegingen voor uw magazijn.
- Noteer van wat er goed ging tot aan de bottlenecks.
Maak vervolgens een optimalisatieplan. Denk daarbij logisch. Start waar u snel veel stappen maakt:
- Creëer ruimte door afscheid te nemen van slecht lopende producten
- Kan de bestaande structuur effectiever? Met een vaste structuur bespaart u veel zoektijd. Zowel bij het opslaan als bij het picken.
- Zijn alle stellingen tot aan het plafond gebouwd of is daar nog ruimte voor opslag? Houd rekening met plafondlampen en de maximale stellingbelasting.
- Zijn er voldoende loop en/of rijpaden. U kunt ook een alternatief gebruiken zoals de zone picking methode.
- Wel of geen ABC-analyse, bedenk vooraf wat de hardlopers dit jaar worden. Per seizoen of per kwartaal. Stel de hardlopers van het moment zo dicht mogelijk bij de uitgang. Dat werkt het effectiefste.
Wanneer de veiligheid in gedrang komt, gaan medewerkers voor optimalisatie.
Wat heeft u nodig om efficiënter te werken in uw magazijn?
De experts van Kruizinga helpen u daar graag bij: bel 088 533 15 55 of stuur een e-mail: sales@kruizinga.nl