beroepsziekten

Beroepsziekten: wat kunt u als werkgever doen?

In Nederland wordt jaarlijks een groot aantal medewerkers ziek door hun werk. Sommigen raken zelfs arbeidsongeschikt. Beroepsziekten kunnen voor medewerkers en hun werkgevers tot financiële schade leiden en in bepaalde gevallen tot forse juridische claims leiden. Veel ziektegevallen zijn echter te voorkomen. Sazas heeft enkele tips voor u op een rij gezet.

 

Wat is een beroepsziekte?

Een beroepsziekte is een ziekte, klacht of blessure die (vooral) het gevolg is van schadelijke factoren en invloeden op en rondom het werk. Er is dan sprake van een onveilige of ongezonde werkbelasting. Voorbeelden van beroepsziekten zijn rug- en knieklachten door lichamelijk zwaar werk, gehoorschade door lawaai, Repetitive Strain Injury (RSI) en burn-out. In Nederland kan in principe elke ziekte, klacht of blessure een beroepsziekte zijn. Dit bepaalt de bedrijfsarts of Arboarts. In Nederland bestaat er géén standaard lijst met beroepsziekten.

Meest voorkomende beroepsziekten:

  1. Long- en luchtwegaandoeningen
  2. Psychische aandoeningen
  3. Beroepsziekten aan het houding- en bewegingsapparaat

 

Gevolgen

Een beroepsziekte heeft grote gevolgen voor uw medewerker en zijn of haar deelname aan de arbeidsmarkt. Bij 88% van de medewerkers is er sprake van tijdelijke arbeidsongeschiktheid en bij 5% van blijvende (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid door een beroepsziekte. Slechts in 7% van de gevallen is er geen sprake van arbeidsongeschiktheid.

Wat kunt u als werkgever doen?

Preventie op de werkplek is belangrijk. U kunt zelf veel doen om verzuim binnen uw bedrijf te verlagen en te voorkomen. U heeft daarbij ook een groot financieel belang. Zo zijn veel ziektegevallen te voorkomen door te zorgen voor gezonde werkomstandigheden. Bij 11 veelvoorkomende aandoeningen is zelfs een daling tot 25% haalbaar. Daarom is het belangrijk om op tijd actie te ondernemen. Hoe kunt u dit doen? Hierbij een aantal tips:

  • Zorg dat het thema verzuim(preventie) een terugkerend punt is op de agenda van uw organisatie. Benoem wie hiervoor verantwoordelijk is.
  • Bied passend werk aan voor medewerkers met psychische of lichamelijke klachten. Denk met uw medewerkers mee over oplossingen om verzuim te voorkomen of te verminderen.
  • Toon betrokkenheid bij uw medewerkers door hen te vragen hoe zij hun werk en de balans tussen werk en privé ervaren.
  • Stel een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op en breng de mogelijke gezondheids- en veiligheidsrisico’s binnen uw bedrijf in kaart. De RI&E is verplicht voor alle organisaties met medewerkers. U krijgt hiermee een goed overzicht van mogelijke risico’s die tot verzuim kunnen leiden. Daarna stelt u een plan van aanpak op waarin staat welke maatregelen u neemt om mogelijke risico’s te voorkomen.

Tips & informatie

Naast psychische aandoeningen zijn beroepsziekten aan het houding- en bewegingsapparaat veelvoorkomend in Nederland. Hoe gaat u daarmee om als werkgever in de hovenierssector? Lees meer over het voorkomen van fysiek verzuim en bekijk tips.